Místní akční plán vzdělávání pro území ve správním obvodu obcí s rozšířenou působností Ústí nad Orlicí a Česká Třebová; Žamberk a Králíky.

Co se právě děje v MAP

Podívejte se, na čem právě pracujeme.

Nové metody a formy práce v MŠ

30.10.2018

Projekt se týká SO ORP Ústí nad Orlicí a Česká Třebová.

Nové metody a formy práce

v mateřských školách

Cílem tohoto projektu je zvýšení kvality předškolního vzdělávání a usnadnění přechodu dětem na ZŠ. Tohoto cíle by mělo být dosaženo prostřednictvím rozvoje a posílení kompetencí pedagogických pracovníků v předškolním vzdělávání v nových metodách a formách práce.

U pedagogických pracovníků je potřeba stále rozvíjet a aktualizovat znalosti a dovednosti, aby si mohli vybírat nejvhodnější metody pro vzdělávání dětí. V rámci tohoto projektu si mnoho různých metod osvojí a rozšíří si tak své obzory a možnosti, jak s dětmi pracovat. Pedagogický pracovník bude také metodicky podpořen a bude tak mít možnost jednotlivé postupy konzultovat s přiděleným tutorem.

Na konci projektu proběhne posouzení potenciálu projektu pro další podporu rozvoje kvalitního vzdělávání v území v platformě aktivit spolupráce a zároveň bude připravena veřejná prezentace projektu. 

Zapojené školy:

  • MŠ Ústí nad Orlicí, Pod Lesem
  • MŠ Hnátnice
  • MŠ Česká Třebová, Vinohrady
  • ZŠ a MŠ Sopotnice
  • ZŠ a MŠ Libchavy

Harmonogram:

Za dobu realizace projektu:

  • 8x seminář
  • 6x vzdělávací aktivity
  • 7x setkání na sdílení zkušeností a kolegiální podporu
Co projekt přinese:
Pedagogickým pracovníkům MŠ:
  • Rozvoj kompetencí v oblasti nových metod a forem výuky.
  • Metodické vedení a sdílení zkušeností.
  • Kolegiální podporu pedagogických pracovníků.
  • Podporu kvalitního vybavení pro MŠ pro práci s předškolními dětmi.
Dětem:
  • Rozvoj dovedností pro snazší přechod z MŠ na ZŠ.

 

Aktuální informace

pro zapojené školy

Odborná manažerka a kontaktní osoba:
Mgr. Adéla Bednářová 
bednarova@mas.orlicko.cz, 735 755 725.

 

Proběhlé aktivity

úspěšně za námi

Listopad, prosinec 2021 - Rozvojový potenciál

V závěrečné fázi projektu proběhlo posouzení tzv. rozvojového potenciálu projektu. Cílem aktivity bylo během dvou distančních schůzek společně s jednotlivými zapojenými učiteli připravit návrh navazujícího projektu na platformě aktivit spolupráce, tak aby došlo k rozvoji podpoře kvalitního vzdělávání.

24. listopadu 2021 - Závěrečné sdílení zkušeností

24. listopadu 2021 proběhlo závěrečné sdílení zkušeností, kde zapojené mateřské školy evaluovaly průběh projektu a hodnotily přínosy projektu z různých hledisek (výchovně-vzdělávací proces, spolupráce se zákonnými zástupci, osobnostně sociální rozvoj zapojených pedagogů apod.). Výstupem této schůzky byla společně zpracovaná hodnotící zpráva projektu. 

Realizace aktivity ve školním roce 2020/2021

I ve školním roce 2020/2021 pokračoval tento projekt v plnění vytyčených cílů, kterými jsou zejména zkvalitnění předškolního vzdělávání, podpora a posílení kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti nových metod vzdělávání a usnadnit dětem přechod na ZŠ.
V rámci projektu proto byly uskutečněny vzdělávací akce „Základní principy metody Začít spolu v MŠ“ a „Moderní metody výuky předmatematické gramotnosti“. V obou případech se jednalo nejprve o realizaci dvou on-line bloků workshopu, a poté realizaci ukázkové hodiny.
Účastníci těchto workshopů a ukázkových hodin je takto zhodnotili:
„Akce pro mě byla velmi inspirativní, ukázala mi nové pohledy a směry.“
„Příjemně strávený čas nabitý nápady a aktivitami s příjemným vedením.“
„Mám nyní novou inspiraci a nápady pro svou praxi v MŠ.“
Proběhlo také sdílení zkušeností mezi pedagogy, které se zaměřilo na úskalí vzdělávání v distanční výuce a přípravou dětí k zápisu do škol.

Závěrečné zhodnocení aktivity proběhne ve školním roce 2021/2022.

1. 7. 2021 - Sdílení zkušeností v rámci projektu 4.4

Cílem on-line schůzky bylo sdílení zkušeností k tématu distanční výuky v mateřských školách. Tato schůzka proběhla distanční formou přes prostředí ZOOM.

Každá zapojená mateřská škola si připravila a představila své zkušenosti s distanční výukou, se kterou se mateřské školy setkaly v průběhu jarních měsíců. Paní učitelky se shodly, že probíhala individuální podpora předškolních dětí, pro které byla distanční výuka povinná. Ve většině případů byly dětem tvořeny pracovní listy nebo náměty, jak s dětmi pracovat, které byly k dispozici k vyzvednutí v mateřské škole nebo na webových stránkách školy. Paní Motlová sdílela své zkušenosti s pořádáním on-line schůzek pro rodiče, kde rodiče mohli sdílet své zkušenosti, z doručených fotek, pak paní učitelky tvořily videa pro inspiraci ostatním rodičům. Poté došlo k vzájemné diskuzi a sdílení zkušeností. 

23. června 2021 - Ukázková hodina na téma: Moderní metody výuky předmatematické gramotnosti v MŠ

Dne 23.06.2021 se konečně podařilo uskutečnit kvůli covidu a hygienickým opatřením dlouho odkládanou ukázkovou hodinu k prosincovým on-line workshopům na téma Moderní metody výuky předmatematické gramotnosti v MŠ. Vedení ukázkové hodiny se opět ujala Mgr. Martina Teichmannová. Účastníci měli možnost prakticky si vyzkoušet prvky robotiky, prvky Učíme se venku a dalších metod, díky kterým mohou u dětí rozvíjet předmatematickou gramotnost. Ukázková hodina byla vedena zážitkovou formou a proběhla v Pedagogicko-psychologické poradně v Ústí nad Orlicí. 

8. června 2021 - Ukázková hodina na téma: Základní principy metody Začít spolu v MŠ

Praktická ukázková hodina navazující na květnové on-line workshopy proběhla v MŠ Klubíčko Ústí nad Orlicí, kde program Začít spolu postupně zavádí do jednotlivých tříd. Informace z teoretické části představily účastníkům paní učitelky přímo v praxi.

25. a 27. května 2021 - On-line workshopy na téma Základní principy metody Začít spolu v MŠ.

Ve dnech 25. a 27. května 2021 proběhly dva na sebe navazující on-line workshopy, které účastníkům sloužily jako teoretický základ před plánovanou ukázkovou hodinou (konala se 08.06.2021). Účastníci se nejprve seznámili se základními principy metody Začít spolu v MŠ, se základními pojmy, režimem dne, charakteristikou jednotlivých center aktivit, a také s mechanismem individualizace dle principů Začít spolu.

Jaro 2021

V rámci tohoto projektu se momentálně zaměřujeme na rozšiřování znalostních kapacit pracovníků MŠ. Na konec května je připraven blok vzdělávání k tématu Základních principů metody Začít spolu v MŠ, na který právě probíhá přihlašování (více informací zde). Dále plánujeme na červen 2021 sdílecí schůzku. 

28. 1. 2021 - Sdílení zkušeností k tématu předmatematické gramotnosti v MŠ

Tato schůzka musela z důvodu protiepidemiologických opatření proběhnout distanční formou přes platformu ZOOM.
Náplní jednání bylo sdílení zkušeností týkající se tématu předmatematické gramotnosti v mateřských školách.
Každá zapojená mateřská škola představila metody, pomůcky a ukázky částí hodin související s tímto tématem. Následovala vzájemná diskuze.
Příští schůzka ke sdílení zkušeností proběhne v červnu 2021.

14. ledna 2021 - Sdílení zkušeností se zaváděním metody edukativně stimulačních skupin do výukového procesu

Cílem online schůzky bylo sdílení zkušeností se zaváděním metody edukativně stimulačních skupin do výukového procesu. Z důvodu hygienických opatření nastavených protiepidemiologickým systémem (PES) tato schůzka proběhla distanční formou přes prostředí ZOOM.

Každá zapojená mateřská škola představila hodinu, kterou vedla systémem edukativně stimulačních skupin. Poté došlo k podání vzájemných dotazů a předání tipů na didaktické materiály a pomůcky, které lze využít.

9. a 14. prosince 2020 - On-line workshopy na téma: Moderní metody výuky předmatematické gramotnosti v MŠ

V prosinci 2020 proběhly dva na sebe navazující workshopy s názvem Moderní metody výuky předmatematické gramotnosti v mateřských školách. Vzhledem k současné situaci musela být realizace těchto aktivit přesunuta do on-line prostředí. Lektorské činnosti při workshopech se ujala Mgr. Martina Teichmannová. Při akci se účastníci seznámili s novými výukovými metodami a pomůckami v oblasti předmatematické gramotnosti a už se těší na jejich praktické využití. 

Účastníci si z akce odnáší dobré dojmy:
„Workshop byl pro mě velmi inspirativní, ukázal mi nové pohledy a směry.“
„Příjemně strávený čas nabitý nápady a aktivitami s příjemnou lektorkou z praxe.“
„Díky workshopu mám novou inspiraci a nápady pro praxi v MŠ.“

Červen 2020 - Zhodnocení přínosu prvků edukativně stimulačních skupin po zavedení do výuky

V rámci přípravy příkladů dobré praxe se zapojené mateřské školy vyjadřovaly k největším přínosům této aktivity v rámci výuky. Jaké jsou jejich názory a zkušenosti?

Jak vnímáte dosavadní průběh edukativně stimulačních skupin?

  • Vnímám to jako velký přínos nejen pro děti, pedagogy, ale i rodiče. V naší školce mají hodiny velký úspěch a kladnou zpětnou vazbu od dětí, ale i jejich rodičů.
  • Pro děti jednoznačně velký přínos, docházka byla kolísavá. Někdy všichni, někdy polovina. Děti spolupracovaly, stihlo se toho opravdu hodně. Problémy jsme měli po 2. lekci, kdy se děti začaly předvádět a předhánět ve zlobení a dělání naschválů. Rodiče v této situaci zaujali pozici pozorovatele. Což bylo velmi náročné a museli jsme nastavit tvrdší pravidla což nás s kolegyní mrzelo, ale nešlo to jinak.

  • Motivovaná setkání dětí předškoláků zaujala děti s OPŠD. Pozvedla sebevědomí a odpovědnost budoucích školáků. V některých případech se podařilo navázat bližší kontakt s rodiči (děti si odnášeli splněné i domácí úkoly).

  • Dosavadní průběh hodnotím velmi kladně, děti na úkolech pracovaly rády a každou další lekcí byly samostatnější.

  • Pro děti, především v posledním ročníku předškol. vzdělávání, poskytuji jednou týdně intenzivní výuku všeobecných ve všech oblastech vzdělávání (všeobecné znalosti, jemné motoriky, grafomotoriky, matem. představ, jazyka, aktivní a pasivní slovní zásoby a další. Děti pracují ve svém sešitě, kde tímto sleduji posun, nebo naopak slabiny u jednotlivých děti. Zároveň je to tzv.portfolium pro rodiče, kteří mohou kdykoli nahlédnout do sešitu svého dítěte, případně vedu individuální konzultace po půl roční docházce dítěte s rodiči.

Co je dle Vás největší přínos?

  • Velkým přínosem je ukázka činností předškoláka rodičům, podpora a upevnění ve všech oblastech předškoláka, zapojení rodičů (rodiče si chválí čas strávený se svým dítětem). Rodič má možnost porovnání s ostatními předškoláky (úvaha o odkladu školní docházky v ZŠ).
  • Největší přínos vidím v tom, že je to malá skupinka dětí. Celkem šest. Je tam velký prostor pro individuální práci, lekce probíhají ve větším klidu než je klasicky řízená činnost v MŠ. Stihne se toho opravdu hodně a když se činnosti hezky prostřídají děti soustředěně pracují po celou dobu. Velký přínos vidím také v účasti rodiče. Někteří rodiče se nechali inspirovat a doma s dětmi více pracovali, více se jim věnovali, měli chuť a nápady co s nimi můžou vymýšlet a tvořit.

  • Všem dětem s OPŠD, které se schůzek účastnili, prospělo klidné prostředí bez „vyrušování“ mladších kamarádů. Motivovaná hra na školu je upoutala, na setkání se těšili. Seznámili se s konkrétními povinnostmi školáčků, obsahem učiva, pravidly i společenskými návyky.

  • Největší přínos je v tom, že i ty děti, které mají zaneprázdněné rodiče a nemají čas na pravidelná setkání, si berou svou práci domů a mohou tak každý týden vidět, co jsme dělali zopakovat to s dětmi, splnit přiložený úkol v pohodlí domova a inspirovat se při hledání úkolů pro děti.

  • Největším přínosem je individuální diagnostika dítěte při jednotlivém plnění ůkolů. Dostatečný časový prostor s každým dítětem. Činnosti dětem střídam v kratsím časovém pásmu, aby děti práce bavila a byla rozmanitá,ve všech oblastech. Pracujeme formou hry, spolupráce dětí mezi sebou, používáme prac. listy, hry, skládačky, didaktické pomůcky.

Překvapilo Vás něco, s čím jste nepočítali?

  • Velký zájem rodičů a nadšení dětí, proto se pro mě hodiny tvořily s nadšením a „překvapením" nejen pro mě, děti, ale i rodiče.
  • Děti byly první dvě lekce opravdu hodně moc motivované, až přemotivované. Bylo znát, že i doma s rodiči se o tom hodně baví, doma se to dost probírá. Děti o tom mluvily hodně i mezi sebou. Neustále se nás vyptávali rodiče některých mladších dětí, proč oni nemůžou chodit (nebyli to předškoláci).

  • Při tvoření skupiny jsem si neuvědomila nestálost docházky dětí.

  • Překvapila mě řada rodičů, která projevila zájem i ti, co nemohli pravidelně chodit, povídali jsme si o výsledcích při vyzvedávání dětí a předávali jsme si další poklady nebo úkoly.

  • U dětí ne, jen s některými rodiči, právě u dětí, které by potřebovaly vzájemnou spolupráci mezi učitelem a rodičem, je těžká spolupráce. Rodič buď vyslechne, co by měl se svým dítětem více procvičovat, v čem má jeho dítě slabá místa, ale bohužel se doma nic ze strany rodičů nedělá. Nebo si rodič vůbec nepřipustí, že jeho dítě má nějaké mezery ve vývoji a vzdělání.

8. 6. 2020 - Sdílení zkušeností

V prostorách obecního úřadu v Libchavách bylo uspořádáno sdílení zkušeností k projektu. Cílem schůzky bylo sdílení zkušeností, zhodnocení dosavadního průběhu v aktivitě (včetně zkušeností s distančním fungováním školek v době koronavirové epidemie) a představení další realizace projektu. Na závěr došlo také k diskuzi.

Leden až březen 2020 - práce v mateřských školách

Od ledna do března 2020 zapojené mateřské školy zaváděly do výuky prvky tzv. edukativně stimulačních skupin. V plánu bylo do konce školního roku v každé mateřské školy uspořádat 10 setkání se skupinou předškolních dětí. V souvislosti s epidemií Covid a vyhlášenými následnými opatřeními proběhlo ve finále v každé mateřské škole jiný počet setkání, ale pro zhodnocení přínosu této metody do výuky tato situace vliv neměla. 

Jako největší přínos považují zapojené mateřské školy vytvoření prostoru pro individuální práci s dítětem, u které je přítomný jeho zákonný zástupce a může se podpořit spolupráce učitele a zákonného zástupce při případném odstraňování identifikované slabší oblasti dítěte. 

25. 11. 2019 - Sdílení zkušeností

25. listopadu 2019 proběhlo v prostorách CCV Pardubice, Ústí nad Orlicí, sdílení zkušeností. Cílem schůzky bylo zhodnocení teoretických seminářů a představení další realizace projektu.

7. 11. 2019 - Dva workshopy na téma: Prvky Montessori v MŠ

7. listopadu 2019 proběhly na Základní škole Česká Třebová, Ústecká ulice dva na sebe navazující workshopy s názvem Prvky Montessori v MŠ. Lektorkou byla zkušená paní Vlasta Hillebrandová, která se tímto tématem zabývá již mnoho let. Účastníkům přivezla ukázat mnoho zajímavých pomůcek do výuky, seznámila je s užitečnými informacemi i příklady z praxe. 
A jaké byly na tyto workshopy ohlasy?
  • "Velmi praktické, motivační. Zodpovězení všech dotazů."
  • "Velmi inspirativní, příjemně strávený den"
  • "Konkrétní vniknutí do prostředí Montessori pedagogiky praktickou, srozumitelnou a příjemnou formou."

16. a 21. 10. 2019 - 4. blok seminářů pro skupinu A i B

16. října 2019 proběhl čtvrtý a poslední ze seminářů zaměřujících se na Pedagogickou diagnostiku a stimulaci vývoje dítěte předškolního věku pro skupinu A. Ten stejný seminář proběhl i pro skupinu B, a to 21. října. Oba semináře proběhly na Základní škole Česká Třebová, Ústecká ulice od 9:00 do 15:00 hodin. Tentokrát se učitelky z mateřských škol spolu s lektorkou Mgr. Jiřinou Bednářovou věnovaly tématům řeč a sluchové vnímání.

Věříme, že všechny semináře byly pro účastnice přínosné a získané informace využijí v praxi. Pokud vás zajímají ohlasy účastnic, můžete se na ně podívat níže.

Ohlasy účastnic z 16. 10. 2019:

  • "Přínosné do praxe!"
  • "Mnoho teoretických zkušeností pro praktickou část v MŠ"
  • "Obohacující a konkrétní příklady z praxe a života lektorky. Návod do praxe."
  • "Žena na svém místě. Děkuji."

Ohlasy účastnic z 21. 10. 2019:

  • "Zajímavé, zábavné, poučné"
  • "Velice přínosný seminář, zodpověděl mi pár otázek k vypracovnání práce"
  • "Urovnání znalostí"
  • "Seminář je skvělý a pro nás přínosný"

23. a 25. 9. 2019 - 3. blok seminářů pro skupinu A i B

23. 09. 2019 proběhl třetí blok seminářů v rámci Pedagogické diagnostiky a stimulace dítěte předškolního věku pro skupinu A a 25. 09. 2019 pro skupinu B. Tentokrát semináře proběhly v prostorách Základní školy Ústí nad Orlicí, Třebovská 147. Chtěli bychom tímto poděkovat vedení školy poděkovat za poskytnutí prostor. Semináře vedla paní Mgr. Jiřina Bednářová a semináře byly zaměřeny na základní matematické představy, orientaci v čase a sociální schopnosti a dovednosti. 

Ohlasy účastnic z 23. 09. 2019:

  • "Přínosné pro praktickou část v MŠ."
  • "Vždy poutavě podané, příklady z praxe, super!"
  • "Velký přínos pro praxi."

Ohlasy účastnic z 25. 9. 2019:

  • "Seznámení s důležitými informacemi předmatematických a matematických představ."
  • "Přínosné."

26. a 27. 8. 2019 - 2. blok seminářů pro skupinu A i B

26. 08. 2019 proběhl druhý z bloku seminářů v rámci Pedagogické diagnostiky a stimulace dítěte předškolního věku pro skupinu A a 27. 08. 2019 proběhl tentýž seminář i pro skupinu B. Sešli jsme se v prostorách ZŠ Ústí nad Orlicí, Bratří Čapků, za což moc děkujeme. Oba semináře vedla zkušená lektorka paní Mgr. Jiřina Bednářová a tento blok seminářů byl zaměřen na rozvoj grafomotoriky s doplněním praktických ukázek. Semináře byly velmi zajímavé a ohlasy účastnic naleznete níže.

Ohlasy účastnic z 26. 08. 2019

  • "Praktické."
  • "Přínosné, praktické, zábavné, užitečné."
  • "Spousta praktických ukázek a informací."
  • "Informace odborníka s dlouhodobou praxí jsou pro mne přínosem i v mé profesi."

Ohlasy účastnic z 27. 8. 2019:

  • "Přínosné, zajímavé, praktické."
  • "Seminář přínosný pro praktické využití, zaměřený na grafomotoriku."
  • "Zajímavé informace, jsou dobré do praxe."

10. a 11. 06. 2019 - 1. blok seminářů pro skupinu A i B

10. 06. 2019 proběhl 1. z bloku seminářů v rámci Pedagogické diagnostiky a stimulace dítěte předškolního věku pro skupinu A a 11. 06. 2019 proběhl tentýž seminář i pro skupinu B. Sešli jsme se v prostorách ZŠ Ústí nad Orlicí, Bratří Čapků, za což moc děkujeme. Oba semináře vedla zkušená lektorka paní Mgr. Jiřina Bednářová a připomněli jsme si, co všechno si můžeme představit pod pojmem diagnostika a jak jí efektivně provádět v MŠ. Dále jsme se mimo jiné zaměřili na silné a slabé stránky dnešních dětí a to, jak je podporovat a rozvíjet. Semináře byly velmi zajímavé a ohlasy účastnic naleznete níže.
Ohlasy účastnic z 10. 06. 2019
  • "Velká profesionální úroveň lektora"
  • "Přínosné - znalosti využiji v praxi"
  • "Děkuji, skvělé. Těším se na příště."
Ohlasy účastnic z 11. 06. 2019
  • "Ujištění se ve správnosti praktikování zaznělých informací ve své praxi. Mnoho dalších námětů a možností, jak v diagnostice pracovat."
  • "Jsem ráda, že jsem se dozvěděla nové praktické věci."
  • "Přínosné, příjemné."

18. 12. 2018 - Úvodní setkání na téma Pedagogická diagnostika a stimulace vývoje dítěte předškolního věku

Krátce před Vánocemi jsme se ještě stihli vypravit na úvodní setkání v rámci projektu Nové metody práce v MŠ, které se uskutečnilo na Základní škole Česká Třebová, Habrmanova.

Tématem setkání byla pedagogická diagnostika a stimulace vývoje dítěte předškolního věku, kterým nás provedla zkušená a výborná lektorka paní Mgr. Jiřina Bednářová

Účastnice setkání měly možnost sdílet své zkušenosti s pedagogickou diagnostikou předškolních dětí, a hlavně se dozvěděly mnoho zajímavých a užitečných informací, které se pedagogické diagnostiky a stimulace vývoje týkají.