Projekt se týká SO ORP Ústí nad Orlicí a Česká Třebová.
Nové metody a formy práce
v mateřských školách
Cílem tohoto projektu je zvýšení kvality předškolního vzdělávání a usnadnění přechodu dětem na ZŠ. Tohoto cíle by mělo být dosaženo prostřednictvím rozvoje a posílení kompetencí pedagogických pracovníků v předškolním vzdělávání v nových metodách a formách práce.
U pedagogických pracovníků je potřeba stále rozvíjet a aktualizovat znalosti a dovednosti, aby si mohli vybírat nejvhodnější metody pro vzdělávání dětí. V rámci tohoto projektu si mnoho různých metod osvojí a rozšíří si tak své obzory a možnosti, jak s dětmi pracovat. Pedagogický pracovník bude také metodicky podpořen a bude tak mít možnost jednotlivé postupy konzultovat s přiděleným tutorem.
Na konci projektu proběhne posouzení potenciálu projektu pro další podporu rozvoje kvalitního vzdělávání v území v platformě aktivit spolupráce a zároveň bude připravena veřejná prezentace projektu.
Zapojené školy:
- MŠ Ústí nad Orlicí, Pod Lesem
- MŠ Hnátnice
- MŠ Česká Třebová, Vinohrady
- ZŠ a MŠ Sopotnice
- ZŠ a MŠ Libchavy
Harmonogram:
Za dobu realizace projektu:
- 8x seminář
- 6x vzdělávací aktivity
- 7x setkání na sdílení zkušeností a kolegiální podporu
- Rozvoj kompetencí v oblasti nových metod a forem výuky.
- Metodické vedení a sdílení zkušeností.
- Kolegiální podporu pedagogických pracovníků.
- Podporu kvalitního vybavení pro MŠ pro práci s předškolními dětmi.
- Rozvoj dovedností pro snazší přechod z MŠ na ZŠ.
Aktuální informace
pro zapojené školy
Mgr. Adéla Bednářová
-
[velikost : 2,31 MB]
-
[velikost : 1,16 MB]
-
[velikost : 0,44 MB]
-
[velikost : 0,48 MB]
-
[velikost : 0,25 MB]
Proběhlé aktivity
úspěšně za námi
Listopad, prosinec 2021 - Rozvojový potenciál
V závěrečné fázi projektu proběhlo posouzení tzv. rozvojového potenciálu projektu. Cílem aktivity bylo během dvou distančních schůzek společně s jednotlivými zapojenými učiteli připravit návrh navazujícího projektu na platformě aktivit spolupráce, tak aby došlo k rozvoji podpoře kvalitního vzdělávání.
-
[velikost : 0,18 MB]
24. listopadu 2021 - Závěrečné sdílení zkušeností
24. listopadu 2021 proběhlo závěrečné sdílení zkušeností, kde zapojené mateřské školy evaluovaly průběh projektu a hodnotily přínosy projektu z různých hledisek (výchovně-vzdělávací proces, spolupráce se zákonnými zástupci, osobnostně sociální rozvoj zapojených pedagogů apod.). Výstupem této schůzky byla společně zpracovaná hodnotící zpráva projektu.
Realizace aktivity ve školním roce 2020/2021
Účastníci těchto workshopů a ukázkových hodin je takto zhodnotili:
„Akce pro mě byla velmi inspirativní, ukázala mi nové pohledy a směry.“
„Příjemně strávený čas nabitý nápady a aktivitami s příjemným vedením.“
„Mám nyní novou inspiraci a nápady pro svou praxi v MŠ.“
Závěrečné zhodnocení aktivity proběhne ve školním roce 2021/2022.
1. 7. 2021 - Sdílení zkušeností v rámci projektu 4.4
Každá zapojená mateřská škola si připravila a představila své zkušenosti s distanční výukou, se kterou se mateřské školy setkaly v průběhu jarních měsíců. Paní učitelky se shodly, že probíhala individuální podpora předškolních dětí, pro které byla distanční výuka povinná. Ve většině případů byly dětem tvořeny pracovní listy nebo náměty, jak s dětmi pracovat, které byly k dispozici k vyzvednutí v mateřské škole nebo na webových stránkách školy. Paní Motlová sdílela své zkušenosti s pořádáním on-line schůzek pro rodiče, kde rodiče mohli sdílet své zkušenosti, z doručených fotek, pak paní učitelky tvořily videa pro inspiraci ostatním rodičům. Poté došlo k vzájemné diskuzi a sdílení zkušeností.
23. června 2021 - Ukázková hodina na téma: Moderní metody výuky předmatematické gramotnosti v MŠ
Dne 23.06.2021 se konečně podařilo uskutečnit kvůli covidu a hygienickým opatřením dlouho odkládanou ukázkovou hodinu k prosincovým on-line workshopům na téma Moderní metody výuky předmatematické gramotnosti v MŠ. Vedení ukázkové hodiny se opět ujala Mgr. Martina Teichmannová. Účastníci měli možnost prakticky si vyzkoušet prvky robotiky, prvky Učíme se venku a dalších metod, díky kterým mohou u dětí rozvíjet předmatematickou gramotnost. Ukázková hodina byla vedena zážitkovou formou a proběhla v Pedagogicko-psychologické poradně v Ústí nad Orlicí.
8. června 2021 - Ukázková hodina na téma: Základní principy metody Začít spolu v MŠ
Praktická ukázková hodina navazující na květnové on-line workshopy proběhla v MŠ Klubíčko Ústí nad Orlicí, kde program Začít spolu postupně zavádí do jednotlivých tříd. Informace z teoretické části představily účastníkům paní učitelky přímo v praxi.
25. a 27. května 2021 - On-line workshopy na téma Základní principy metody Začít spolu v MŠ.
Ve dnech 25. a 27. května 2021 proběhly dva na sebe navazující on-line workshopy, které účastníkům sloužily jako teoretický základ před plánovanou ukázkovou hodinou (konala se 08.06.2021). Účastníci se nejprve seznámili se základními principy metody Začít spolu v MŠ, se základními pojmy, režimem dne, charakteristikou jednotlivých center aktivit, a také s mechanismem individualizace dle principů Začít spolu.
Jaro 2021
V rámci tohoto projektu se momentálně zaměřujeme na rozšiřování znalostních kapacit pracovníků MŠ. Na konec května je připraven blok vzdělávání k tématu Základních principů metody Začít spolu v MŠ, na který právě probíhá přihlašování (více informací zde). Dále plánujeme na červen 2021 sdílecí schůzku.
28. 1. 2021 - Sdílení zkušeností k tématu předmatematické gramotnosti v MŠ
Tato schůzka musela z důvodu protiepidemiologických opatření proběhnout distanční formou přes platformu ZOOM.
Náplní jednání bylo sdílení zkušeností týkající se tématu předmatematické gramotnosti v mateřských školách.
Každá zapojená mateřská škola představila metody, pomůcky a ukázky částí hodin související s tímto tématem. Následovala vzájemná diskuze.
Příští schůzka ke sdílení zkušeností proběhne v červnu 2021.
14. ledna 2021 - Sdílení zkušeností se zaváděním metody edukativně stimulačních skupin do výukového procesu
Cílem online schůzky bylo sdílení zkušeností se zaváděním metody edukativně stimulačních skupin do výukového procesu. Z důvodu hygienických opatření nastavených protiepidemiologickým systémem (PES) tato schůzka proběhla distanční formou přes prostředí ZOOM.
Každá zapojená mateřská škola představila hodinu, kterou vedla systémem edukativně stimulačních skupin. Poté došlo k podání vzájemných dotazů a předání tipů na didaktické materiály a pomůcky, které lze využít.
9. a 14. prosince 2020 - On-line workshopy na téma: Moderní metody výuky předmatematické gramotnosti v MŠ
V prosinci 2020 proběhly dva na sebe navazující workshopy s názvem Moderní metody výuky předmatematické gramotnosti v mateřských školách. Vzhledem k současné situaci musela být realizace těchto aktivit přesunuta do on-line prostředí. Lektorské činnosti při workshopech se ujala Mgr. Martina Teichmannová. Při akci se účastníci seznámili s novými výukovými metodami a pomůckami v oblasti předmatematické gramotnosti a už se těší na jejich praktické využití.
Účastníci si z akce odnáší dobré dojmy:
„Workshop byl pro mě velmi inspirativní, ukázal mi nové pohledy a směry.“
„Příjemně strávený čas nabitý nápady a aktivitami s příjemnou lektorkou z praxe.“
„Díky workshopu mám novou inspiraci a nápady pro praxi v MŠ.“
Červen 2020 - Zhodnocení přínosu prvků edukativně stimulačních skupin po zavedení do výuky
V rámci přípravy příkladů dobré praxe se zapojené mateřské školy vyjadřovaly k největším přínosům této aktivity v rámci výuky. Jaké jsou jejich názory a zkušenosti?
Jak vnímáte dosavadní průběh edukativně stimulačních skupin?
- Vnímám to jako velký přínos nejen pro děti, pedagogy, ale i rodiče. V naší školce mají hodiny velký úspěch a kladnou zpětnou vazbu od dětí, ale i jejich rodičů.
Pro děti jednoznačně velký přínos, docházka byla kolísavá. Někdy všichni, někdy polovina. Děti spolupracovaly, stihlo se toho opravdu hodně. Problémy jsme měli po 2. lekci, kdy se děti začaly předvádět a předhánět ve zlobení a dělání naschválů. Rodiče v této situaci zaujali pozici pozorovatele. Což bylo velmi náročné a museli jsme nastavit tvrdší pravidla což nás s kolegyní mrzelo, ale nešlo to jinak.
Motivovaná setkání dětí předškoláků zaujala děti s OPŠD. Pozvedla sebevědomí a odpovědnost budoucích školáků. V některých případech se podařilo navázat bližší kontakt s rodiči (děti si odnášeli splněné i domácí úkoly).
Dosavadní průběh hodnotím velmi kladně, děti na úkolech pracovaly rády a každou další lekcí byly samostatnější.
Pro děti, především v posledním ročníku předškol. vzdělávání, poskytuji jednou týdně intenzivní výuku všeobecných ve všech oblastech vzdělávání (všeobecné znalosti, jemné motoriky, grafomotoriky, matem. představ, jazyka, aktivní a pasivní slovní zásoby a další. Děti pracují ve svém sešitě, kde tímto sleduji posun, nebo naopak slabiny u jednotlivých děti. Zároveň je to tzv.portfolium pro rodiče, kteří mohou kdykoli nahlédnout do sešitu svého dítěte, případně vedu individuální konzultace po půl roční docházce dítěte s rodiči.
Co je dle Vás největší přínos?
- Velkým přínosem je ukázka činností předškoláka rodičům, podpora a upevnění ve všech oblastech předškoláka, zapojení rodičů (rodiče si chválí čas strávený se svým dítětem). Rodič má možnost porovnání s ostatními předškoláky (úvaha o odkladu školní docházky v ZŠ).
Největší přínos vidím v tom, že je to malá skupinka dětí. Celkem šest. Je tam velký prostor pro individuální práci, lekce probíhají ve větším klidu než je klasicky řízená činnost v MŠ. Stihne se toho opravdu hodně a když se činnosti hezky prostřídají děti soustředěně pracují po celou dobu. Velký přínos vidím také v účasti rodiče. Někteří rodiče se nechali inspirovat a doma s dětmi více pracovali, více se jim věnovali, měli chuť a nápady co s nimi můžou vymýšlet a tvořit.
Všem dětem s OPŠD, které se schůzek účastnili, prospělo klidné prostředí bez „vyrušování“ mladších kamarádů. Motivovaná hra na školu je upoutala, na setkání se těšili. Seznámili se s konkrétními povinnostmi školáčků, obsahem učiva, pravidly i společenskými návyky.
Největší přínos je v tom, že i ty děti, které mají zaneprázdněné rodiče a nemají čas na pravidelná setkání, si berou svou práci domů a mohou tak každý týden vidět, co jsme dělali zopakovat to s dětmi, splnit přiložený úkol v pohodlí domova a inspirovat se při hledání úkolů pro děti.
Největším přínosem je individuální diagnostika dítěte při jednotlivém plnění ůkolů. Dostatečný časový prostor s každým dítětem. Činnosti dětem střídam v kratsím časovém pásmu, aby děti práce bavila a byla rozmanitá,ve všech oblastech. Pracujeme formou hry, spolupráce dětí mezi sebou, používáme prac. listy, hry, skládačky, didaktické pomůcky.
Překvapilo Vás něco, s čím jste nepočítali?
- Velký zájem rodičů a nadšení dětí, proto se pro mě hodiny tvořily s nadšením a „překvapením" nejen pro mě, děti, ale i rodiče.
Děti byly první dvě lekce opravdu hodně moc motivované, až přemotivované. Bylo znát, že i doma s rodiči se o tom hodně baví, doma se to dost probírá. Děti o tom mluvily hodně i mezi sebou. Neustále se nás vyptávali rodiče některých mladších dětí, proč oni nemůžou chodit (nebyli to předškoláci).
Při tvoření skupiny jsem si neuvědomila nestálost docházky dětí.
Překvapila mě řada rodičů, která projevila zájem i ti, co nemohli pravidelně chodit, povídali jsme si o výsledcích při vyzvedávání dětí a předávali jsme si další poklady nebo úkoly.
U dětí ne, jen s některými rodiči, právě u dětí, které by potřebovaly vzájemnou spolupráci mezi učitelem a rodičem, je těžká spolupráce. Rodič buď vyslechne, co by měl se svým dítětem více procvičovat, v čem má jeho dítě slabá místa, ale bohužel se doma nic ze strany rodičů nedělá. Nebo si rodič vůbec nepřipustí, že jeho dítě má nějaké mezery ve vývoji a vzdělání.
8. 6. 2020 - Sdílení zkušeností
V prostorách obecního úřadu v Libchavách bylo uspořádáno sdílení zkušeností k projektu. Cílem schůzky bylo sdílení zkušeností, zhodnocení dosavadního průběhu v aktivitě (včetně zkušeností s distančním fungováním školek v době koronavirové epidemie) a představení další realizace projektu. Na závěr došlo také k diskuzi.
Leden až březen 2020 - práce v mateřských školách
Od ledna do března 2020 zapojené mateřské školy zaváděly do výuky prvky tzv. edukativně stimulačních skupin. V plánu bylo do konce školního roku v každé mateřské školy uspořádat 10 setkání se skupinou předškolních dětí. V souvislosti s epidemií Covid a vyhlášenými následnými opatřeními proběhlo ve finále v každé mateřské škole jiný počet setkání, ale pro zhodnocení přínosu této metody do výuky tato situace vliv neměla.
Jako největší přínos považují zapojené mateřské školy vytvoření prostoru pro individuální práci s dítětem, u které je přítomný jeho zákonný zástupce a může se podpořit spolupráce učitele a zákonného zástupce při případném odstraňování identifikované slabší oblasti dítěte.
25. 11. 2019 - Sdílení zkušeností
25. listopadu 2019 proběhlo v prostorách CCV Pardubice, Ústí nad Orlicí, sdílení zkušeností. Cílem schůzky bylo zhodnocení teoretických seminářů a představení další realizace projektu.
7. 11. 2019 - Dva workshopy na téma: Prvky Montessori v MŠ
- "Velmi praktické, motivační. Zodpovězení všech dotazů."
- "Velmi inspirativní, příjemně strávený den"
- "Konkrétní vniknutí do prostředí Montessori pedagogiky praktickou, srozumitelnou a příjemnou formou."
16. a 21. 10. 2019 - 4. blok seminářů pro skupinu A i B
16. října 2019 proběhl čtvrtý a poslední ze seminářů zaměřujících se na Pedagogickou diagnostiku a stimulaci vývoje dítěte předškolního věku pro skupinu A. Ten stejný seminář proběhl i pro skupinu B, a to 21. října. Oba semináře proběhly na Základní škole Česká Třebová, Ústecká ulice od 9:00 do 15:00 hodin. Tentokrát se učitelky z mateřských škol spolu s lektorkou Mgr. Jiřinou Bednářovou věnovaly tématům řeč a sluchové vnímání.
Věříme, že všechny semináře byly pro účastnice přínosné a získané informace využijí v praxi. Pokud vás zajímají ohlasy účastnic, můžete se na ně podívat níže.
Ohlasy účastnic z 16. 10. 2019:
- "Přínosné do praxe!"
- "Mnoho teoretických zkušeností pro praktickou část v MŠ"
- "Obohacující a konkrétní příklady z praxe a života lektorky. Návod do praxe."
- "Žena na svém místě. Děkuji."
Ohlasy účastnic z 21. 10. 2019:
- "Zajímavé, zábavné, poučné"
- "Velice přínosný seminář, zodpověděl mi pár otázek k vypracovnání práce"
- "Urovnání znalostí"
- "Seminář je skvělý a pro nás přínosný"
23. a 25. 9. 2019 - 3. blok seminářů pro skupinu A i B
23. 09. 2019 proběhl třetí blok seminářů v rámci Pedagogické diagnostiky a stimulace dítěte předškolního věku pro skupinu A a 25. 09. 2019 pro skupinu B. Tentokrát semináře proběhly v prostorách Základní školy Ústí nad Orlicí, Třebovská 147. Chtěli bychom tímto poděkovat vedení školy poděkovat za poskytnutí prostor. Semináře vedla paní Mgr. Jiřina Bednářová a semináře byly zaměřeny na základní matematické představy, orientaci v čase a sociální schopnosti a dovednosti.
Ohlasy účastnic z 23. 09. 2019:
- "Přínosné pro praktickou část v MŠ."
- "Vždy poutavě podané, příklady z praxe, super!"
- "Velký přínos pro praxi."
Ohlasy účastnic z 25. 9. 2019:
- "Seznámení s důležitými informacemi předmatematických a matematických představ."
- "Přínosné."
26. a 27. 8. 2019 - 2. blok seminářů pro skupinu A i B
26. 08. 2019 proběhl druhý z bloku seminářů v rámci Pedagogické diagnostiky a stimulace dítěte předškolního věku pro skupinu A a 27. 08. 2019 proběhl tentýž seminář i pro skupinu B. Sešli jsme se v prostorách ZŠ Ústí nad Orlicí, Bratří Čapků, za což moc děkujeme. Oba semináře vedla zkušená lektorka paní Mgr. Jiřina Bednářová a tento blok seminářů byl zaměřen na rozvoj grafomotoriky s doplněním praktických ukázek. Semináře byly velmi zajímavé a ohlasy účastnic naleznete níže.
Ohlasy účastnic z 26. 08. 2019
- "Praktické."
- "Přínosné, praktické, zábavné, užitečné."
- "Spousta praktických ukázek a informací."
- "Informace odborníka s dlouhodobou praxí jsou pro mne přínosem i v mé profesi."
Ohlasy účastnic z 27. 8. 2019:
- "Přínosné, zajímavé, praktické."
- "Seminář přínosný pro praktické využití, zaměřený na grafomotoriku."
- "Zajímavé informace, jsou dobré do praxe."
10. a 11. 06. 2019 - 1. blok seminářů pro skupinu A i B
- "Velká profesionální úroveň lektora"
- "Přínosné - znalosti využiji v praxi"
- "Děkuji, skvělé. Těším se na příště."
- "Ujištění se ve správnosti praktikování zaznělých informací ve své praxi. Mnoho dalších námětů a možností, jak v diagnostice pracovat."
- "Jsem ráda, že jsem se dozvěděla nové praktické věci."
- "Přínosné, příjemné."
18. 12. 2018 - Úvodní setkání na téma Pedagogická diagnostika a stimulace vývoje dítěte předškolního věku
Krátce před Vánocemi jsme se ještě stihli vypravit na úvodní setkání v rámci projektu Nové metody práce v MŠ, které se uskutečnilo na Základní škole Česká Třebová, Habrmanova.
Tématem setkání byla pedagogická diagnostika a stimulace vývoje dítěte předškolního věku, kterým nás provedla zkušená a výborná lektorka paní Mgr. Jiřina Bednářová.
Účastnice setkání měly možnost sdílet své zkušenosti s pedagogickou diagnostikou předškolních dětí, a hlavně se dozvěděly mnoho zajímavých a užitečných informací, které se pedagogické diagnostiky a stimulace vývoje týkají.