Projekt se týká SO ORP Ústí nad Orlicí a Česká Třebová.
Místně zakotvené učení z pohledu žáků a pedagogů
a tvorba regionální učebnice
Cílem tohoto projektu je rozvoj znalostí žáků základních škol o specifikách místního regionu, zvýšení zájmu žáků o region, ve kterém vyrůstají a podpořit zapojení subjektů zájmového a neformálního vzdělávání do výukového procesu.
V rámci projektu dojde nejprve k představení mechanismů pro ukotvení místně zakotveného učení ve výuce. Na zapojených ZŠ proběhnou během prvního roku úvodní schůzky a bude vybrán zapojený učitel z každé ZŠ. Následně pedagogičtí pracovníci a žáci 2. stupně zapojených škol prodiskutují problémy ve svém okolí a zjistí informace o životě místní komunity. Na základě těchto výstupů bude vytvořena učebnice.
Tato aktivita bude rozdělena do několika částí. Nejpodstatnější částí bude vlastní spolupráce žáků s jednotlivými zástupci regionu, kdy se při interakci s jednotlivými aktéry žáci dozvídají nové informace o regionu, ve kterém vyrůstají a budují si k němu vztah, což je prevencí proti vylidňování regionu. Zároveň dochází k podpoře žáků ohrožených školním neúspěchem, u kterých může dojít k objevení nových schopností a dovedností, ve kterých vynikají.
Od roku 2020 v projektu probíhá ověřování zpracovaní jednotlivých částí učiteli 1. stupně ve výuce. Cílem zařazení této nové aktivity je ověřit správnost materiálu pro přímou práci s dětmi prvního stupně.
V záverečné fázi projektu bude připravena prezentace tohoto projektu veřejnosti.
Zapojené subjekty:
- Základní škola a mateřská škola Libchavy
- Základní škola Dolní Dobrouč
- Základní škola Česká Třebová, Habrmanova
- Základní škola a mateřská škola Sopotnice
Harmonogram:
- 09/2021-12/2021 - Vyhodnocení, ověřování, sdílení, zpracování výstupů
Co projekt přinese:
Našemu území:
- Rozvoj a podporu regionálního školství.
- Podporu efektivní spolupráce všech aktérů vzdělávání na regionální úrovni.
- Propojování formálního, neformálního a zájmového vzdělávání.
- Podpora aktivit zaměřených na znalost místního regionu.
- Vytvoření regionální učebnice.
- Zvýšení povědomí o činnosti místních spolků mezi žáky.
Pedagogickým pracovníkům:
- Rozvoj kompetencí pro rozvoj znalostí žáků ZŠ o specifikách místního regionu.
- Zisk metodického materiálu.
- Metodické vedení.
- Propojení s místní komunitou.
Žákům:
- Zvýšení zájmu o region.
- Prohloubení znalostí a souvislostí v rámci regionu.
- Spolupráci s komunitou obce.
Aktuální informace
... pro zapojené školy
Mgr. Adéla Bednářová
bednarova@mas.orlicko.cz, 735 755 725.
Jednotlivá studentská portfolia:
Jednotlivé části studenstkého portfolia jsou dostupné ZDE.
Příklad dobré praxe:
-
[velikost : 0,63 MB]
Plakát s informacemi o projektu:
-
[velikost : 0,32 MB]
-
[velikost : 2,70 MB]
-
[velikost : 0,97 MB]
-
[velikost : 0,49 MB]
Proběhlé aktivity
úspěšně za námi
15. 12. 2021 - závěrečné sdílení zkušeností
Cílem závěrečného sdílení zkušeností bylo zhodnocení celkové realizace implementačního projektu, sdílení zkušeností a představení výstupového materiálu. Na toto setkání měly možnost se připojit i ostatní školy z regionu, kterým byla pozvánka rozeslána.
3. 11. 2021 - Zážitkový workshop "Den, kdy se mlčelo" v ZŠ a MŠ Libchavy
6. 10. 2021 - Zážitkový workshop "Byli to naši sousedé" v ZŠ a MŠ Sopotnice
Podzim 2021
V průběhu podzimu 2021 probíhá na základních školách ověřování zpracovaných materiálů k tématům Turistické cíle a zajímavosti a Obecný úvod.
Realizace aktivity ve školním roce 2020/2021
Ve školním roce 2020/2021 pokračoval i tento projekt v úspěšném plnění svých cílů (rozvoj znalostí žáků o místním regionu, zapojení dalších subjektů do vzdělávání, vytváření regionální učebnice,...).
Práce ve školním roce začala dokončováním a odevzdáním třetího úkolu, kdy žáci 2. stupňů zpracovávali téma „Místní firmy a podnikatelé“. Výsledná práce byla následně ověřována pedagogy 1. stupně přímo ve výuce, aby tak byla registrována nejlepší možná zpětná vazba od skupiny, které bude finální portfolio určeno.
Žáci pokračovali ve zpracovávání čtvrtého úkolu, tentokrát se týkal tématu „Turistické cíle a zajímavosti“. Nepříjemností při zpracovávání tohoto úkolu se stal režim distanční výuky, nicméně všem zapojeným školám se úkol povedlo úspěšně dokončit.
Koncem ledna 2021 proběhly schůzky se školami k evaluaci zpracovaných úkolů.
Navazující práce, tedy pátý úkol souvisel s oblastí „Dopravy a místní samosprávy“, na kterém žáci pracovali od února do června 2021.
Na podzim 2021 budou pedagogové 1. stupňů ZŠ ověřovat další zpracované úkoly a proběhne také společné veřejné setkání všech škol.
Závěrečné zhodnocení aktivity proběhne ve školním roce 2021/2022.
28. 6. 2021 - sdílení zkušeností
Cílem schůzky bylo sdílení zkušeností ze zpracování čtvrtého a pátého úkolu a představení průběžného celkového grafického zpracování studentského portfolia.
Červen 2021
Na konci června nám zapojené školy odevzdaly od druhostupňových žáků zpracované poslední téma Dopravní spoje a místní samospráva. Cílem těchto témat bylo zjistit, jak jsou na tom žáci s orientací v jízdních řádech a zda vědí, jak se řídí obec, ve které chodí do školy.
Květen 2021
Na jaře 2021 zapojení učitelé z prvních stupňů společně se svými žáky ověřovali zpracovaný pracovní list k tématu Místní firmy a podniklatelé. Podívejte se na fotky, jak jim to šlo ?.
Únor 2021
Žáci na 2. stupni dostali zadání posledního úkolu. Do konce června se věnují tématu dopravy a místní samosprávy.
Máme tu pro Vás druhou ukázku z ověřování témat Příroda a Historie a kultura obce pro žáčky 1. stupně ?.
Leden 2021
Na konci ledna 2021 nám zapojené základní školy předaly zpracovaný 4. úkol na téma Turistické cíle a zajímavosti. Musíme všechny pochválit, protože i přes stížené podmínky distančního vzdělávání, se všem podařilo zpracovat krásné výstupy. V druhé polovině ledna jsme si se školami udělali společné schůzky, kde jsme provedli evaluaci zpracování úkolu. Musíme se podělit o jednu perličku ze ZŠ Sopotnice a moc děkujeme, že se paní učitelka s námi o ní podělila: "Paní učitelko, já bych té paní ráda napsala víc, ale ať to příště pošle hnedka s tím úkolem, já už si vážně nevzpomínám. Mamka říká, že mám hlavu děravou, ale já se fakt snažila. Co bude příště? Budeme to taky dělat my nebo jiná třída? A půjdeme na tu celodenní vycházku, jak jsme si naplánovali? To by mě naštvalo, kdyby to nevyšlo!"
Prosinec 2020
Společně s učiteli 1. stupně zapojených základních škol, ověřujeme zpracované pracovní listy přímo ve výuce, abychom měli zpětnou vazbu přímo od cílové skupiny, které je finální studentské portfolio určeno. Podívejte se na první vlašťovky.
30. 9. 2020 - předání 3. úkolu
Do konce září 2020 zapojené základní školy odevzdávaly třetí zpracované úkoly na téma Místní firmy a podnikatelé. Zpracování toho úkolu se nám v průběhu jarních měsíců trochu zkomplikovalo, ale nakonec vše se podařilo dotáhnout do zdárného konce ?. Další téma, kterému se školy věnují jsou Turistické zajímavosti a tipy na výlety.
22. 6. 2020 - sdílení zkušeností
22. června 2020 bylo na obecním úřadu v Libchavách uspořádáno sdílení zkušeností. Cílem schůzky bylo zhodnocení dosavadní realizace projektu včetně zkušeností s distanční výukou v době opatření proti COVID. Zároveň byl představen další vývoj aktivity.
27. a 28. 1. 2020 - předání 2. úkolu
27. a 28. ledna 2020 proběhla setkání se žáky všech zapojených škol, kteří se na zpracování druhého úkolu na téma Historie a kultura obce podíleli. Kolečko zahájila žákovská rada z Libchav, pokračovali jsme v České Třebové, Sopotnici a ukončili jsme ho v Dolní Dobrouči. Každá škola zvolila osobitý způsob zpracování a žáci se s námi podělili o zážitky ze zpracování tohoto úkolu ?. Děkujeme za všechny za předané výstupy. Zároveň bylo školám předáno zadání třetího úkolu na téma Firmy, které budou zpracovávat do konce června 2020.
18. 9. 2019 - sdílení zkušeností po zpracování prvního úkolu
18. září 2019 proběhla na ZŠ a MŠ Libchavy schůzka, v rámci které zástupci zapojených základních škol sdíleli své zkušenosti ze zpracování prvního zadaného úkolu. Zároveň jim byl předán druhý úkol tentokrát na téma Historie a kultura.
Červen 2019 - dokončování 1. úkolu
V lednu 2019 obdržely zapojené školy první zadání pro vypracování úkolu a nyní se k nám dostávají první výsledky. Jsme moc rádi, že děti tyto úkoly baví a že mohou zdokonalovat a rozšiřovat své znalosti o místě, kde žijí. Podívejte se například, jak si s jedním z úkolů poradili žáci z Libchav.
leden 2019 - červen 2019 - Zpracovávání 1. úkolu
V lednu 2019 obdržely školy, které se do tohoto projektu zapojily, zadání prvního úkolu. První úkol se týká přírodních poměrů a na jeho vypracování mají žáci čas do konce června 2019. Už nyní se moc těšíme na výsledky jejich práce!
21. 1. 2019 - Pracovní setkání pro zapojené školy do tohoto projektu
21. ledna 2019 od 15:30 do 16:30 proběhlo pracovní setkání zapojených škol. Lektoři přijeli ze Střediska ekologické výchovy SEVER Horní Maršov o.p.s. Cílem setkání bylo představit zapojeným školám možné způsoby zpracování zadaných úkolů a představit harmonogram další realizace projektu.
5. 12. 2018 - Metodické setkání na ZŠ Dolní Dobrouč
5. prosince proběhlo další metodické setkání k projektu Místně zakotvené učení a tvorba regionální učebnice. Tentokrát toto setkání proběhlo na ZŠ Dolní Dobrouč s učiteli 1. stupně. Po krátkém představení projektu byla pozornost věnována způsobu výuky místního regionu na 1. stupni a probíraly se náměty na úkoly ke zpracování.
22. 11. 2018 - Metodické setkání na ZŠ a MŠ Libchavy
Dne 22. listopadu proběhlo na ZŠ a MŠ Libchavy metodické setkání k projektu Místně zakotvené učení a tvorba regionální učebnice. Toto setkání proběhlo s učiteli 1. stupně a bylo zaměřené na představení projektu, způsob výuky místního regionu na 1. stupni a probíraly se náměty na úkoly ke zpracování.
24. 9. 2018 - Úvodní schůzka
Dne 24. září 2018 proběhla v kavárně Café Max v Ústí nad Orlicí úvodní schůzka k projektu Místně zakotvené učení a tvorba regionální učebnice.
Přidat nový komentář