-
11.12.2025Ústí n. Orl., Česká TřebovávíceUkázkové hodiny „Den ve třídě Začít spolu_1.část“ a „Den ve třídě Začít spolu_2. část“
Projekt se týká SO ORP Ústí nad Orlicí a Česká Třebová.
Projekt je realizován v rámci podaktivity 7 Budování znalostních kapacit a sdílení zkušeností.Budování znalostních kapacit a sdílení zkušeností
Dvě navazující ukázkové hodiny „Den ve třídě Začít spolu_1.část“ a „Den ve třídě Začít spolu_2. část“.
Dne 11. 12. 2025, od 8:00 – 12:00 hod. v ZŠ Ústí nad Orlicí Bratří Čapků, Bratří Čapků 1332, Ústí nad Orlicí proběhly dvě ukázkové hodiny s názvem „Den ve třídě Začít spolu_1.část“ a „Den ve třídě Začít spolu_2. část“.
- Den ve třídě Začít spolu_1.část
„Den ve třídě Začít spolu 1.část“- účastníci měli možnost nahlédnout do výuky žáků ve spojené třídě 4. a 5 ročníku.
Vyučování bylo postaveno na základních principech programu Začít spolu -> ranní kruh, práce v centrech aktivit, reflexe a zpětná vazba v kruhu.
Tématem byl úvod do tématu nerosty a horniny a výuka anglického jazyka.- Den ve třídě Začít spolu_2. část
„Den ve třídě Začít spolu 2.část“- se věnoval sdílení inspirativních zkušeností a otevřené rozpravě s panem učitelem Mgr. Jakubem Diblíkem, jenž vedl ukázkovou hodinu. Společně jsme se zamysleli nad tím, jak předávat to nejlepší z naší praxe, jak rozvíjet dětskou samostatnost a spolupráci.
Dále jsme se věnovali programu Začít spolu, kdy rodiče aktivně vstupují do života školy – spolupracují při výuce, pomáhají utvářet prostředí tříd, účastní se triád, společných akcí i slavností. S účatníky jsme se podělili o konkrétní nápady, které se nám osvědčily, i o výzvy, které přináší každodenní praxe.Ukázkovými hodinami nás provedl pan učitel Mgr. Jakub Diblík.
Více informací na tomto odkaze.
-
10.12.2025Ústí n. Orl., Česká TřebovávíceTematické dílny – prostor pro tvořivost, poznání a inspiraci
Projekt se týká SO ORP Ústí nad Orlicí a Česká Třebová.
Projekt je realizován v rámci podaktivity 6 Tematické dílny.Tematické dílny
Tematické dílny – prostor pro tvořivost, poznání a inspiraci
Polytechnické vzdělávání může být zábavné, tvořivé i praktické. V rámci aktivity Tematické dílny vznikla sada inspirativních materiálů, které pomáhají školám i učitelům rozvíjet u žáků zručnost, tvořivost a zájem o svět kolem nás. Součástí výstupů je soubor 20 příkladů dobré praxe s podrobnými popisy konkrétních dílen a také Katalog odborníků, který představuje lektory a tvůrce těchto aktivit. Všechny materiály jsou připravené k okamžitému využití i jako inspirace pro další vzdělávací projekty.
Příklady dobré praxe
V rámci aktivity vzniklo 20 inspirativních příkladů dobré praxe, které představují konkrétní tematické dílny realizované na školách v regionu. Každá z nich přináší detailní návod, jak danou dílnu uspořádat – včetně popisu programu, seznamu pomůcek, doporučení pro organizaci a fotodokumentace z realizace.
Dílny se zaměřují na široké spektrum oblastí:Řemesla – například práce se dřevem, výroba ptačích budek, dřevosochařství nebo pečení chleba
Kreativní činnosti – tvorba vitráží, práce s keramickou hlínou, 3D tisk, enkaustika či scrapbooking.
EVVO – environmentální aktivity jako „Cesta medu“, „Kurz přežití v lese“ nebo „Pěstování bylin a zeleniny“
Gastronomie – dílny „Zdravá svačinka“ či „Netradiční vaření“Každý příklad přináší nejen metodický popis, ale i praktickou inspiraci.
Katalog odborníků
Součástí výstupů je také Katalog odborníků pro oblast polytechnického vzdělávání, který přináší přehled všech lektorů a odborníků, jež vedli jednotlivé tematické dílny.
Katalog je rozdělen podle tematických oblastí a nabízí:jména a kontaktní údaje lektorů,
popisy jednotlivých dílen,
přehled aktivit, které lze dále využít ve školní výuce či při projektových dnech.Učitelé zde najdou odborníky na řemesla, kreativní tvorbu, robotiku i environmentální výchovu. Díky katalogu mohou snadno navázat spolupráci a inspirovat se pro vlastní výuku.
Všechny vytvořené dokumenty jsou volně dostupné a připravené k okamžitému využití.
Učitelé je mohou využít při plánování tematických dnů, projektů nebo jako základ pro vlastní výuku. Zároveň představují zdroj inspirace, jak žákům přiblížit praktické činnosti, propojit teorii s praxí a rozvíjet jejich zvídavost i tvořivost. -
09.12.2025Ústí n. Orl., Česká TřebovávíceModerní didaktika v matematice – dva roky inspirace a profesního růstu
Projekt se týká SO ORP Ústí nad Orlicí a Česká Třebová.
Projekt je realizován v rámci podaktivity 5 Zvyšování kompetencí pedagogických pracovníků aneb moderní didaktika v matematice.Zvyšování kompetencí pedagogických pracovníků aneb moderní didaktika v matematice
Moderní didaktika v matematice – dva roky inspirace a profesního růstu
Pedagogové z regionu Ústí nad Orlicí a České Třebové se po dva roky setkávali, vzdělávali a sdíleli zkušenosti v rámci aktivity „Zvyšování kompetencí pedagogických pracovníků aneb Moderní didaktika v matematice“. Projekt, realizovaný v rámci MAP, pomohl rozvíjet matematickou gramotnost, moderní didaktické přístupy a propojil učitele napříč školami.
Během dvou let proběhly dvě víkendové školy, čtyři odborná setkání pedagogů a tři ukázkové hodiny. Účastníci ocenili především praktický charakter vzdělávacích aktivit – workshopy vedené zkušenými lektory nabízely konkrétní metody a nápady, které mohli okamžitě využít ve výuce.
Víkendové školy se staly nejen prostorem pro získávání nových poznatků, ale i místem inspirace a profesního setkávání. Mnozí učitelé se poprvé osobně seznámili s kolegy z okolních škol, což otevřelo cestu k nové spolupráci a sdílení materiálů i zkušeností.Důležitým momentem byla také série ukázkových hodin, které představily, jak lze moderní metody aplikovat přímo v hodinách matematiky – například činnostní výuku, využití digitálních nástrojů či situační hry podporující logické myšlení a spolupráci žáků.
Díky aktivitě došlo k viditelnému posílení profesní komunity učitelů matematiky v regionu.
Pedagogové získali nové dovednosti, ale také motivaci zkoušet inovativní metody a sdílet je se svými kolegy ve školách. Tím se přirozeně zvýšila kvalita výuky i zájem žáků o matematiku – řada škol uvádí, že žáci reagují na nové formy výuky pozitivněji a s větším zaujetím.Závěrečná hodnocení projektu potvrdila, že propojení škol, sdílení zkušeností a praktická podpora učitelů mají zásadní vliv na kvalitu výuky. Učitelé, kteří se do projektu zapojili, dnes působí jako multiplikátoři dobré praxe ve svých školách a aktivně motivují kolegy k využívání moderních přístupů.
Aktivita „Zvyšování kompetencí pedagogických pracovníků aneb Moderní didaktika v matematice“ tak naplnila svůj záměr – přispěla k profesnímu růstu pedagogů, podpořila inovace ve výuce a propojila učitele napříč školami v regionu.
Děkujeme všem, kteří se do projektu zapojili, za jejich nadšení, spolupráci a chuť měnit výuku k lepšímu.
Těšíme se na pokračování společné práce v dalších aktivitách MAP!
-
04.12.2025Žamberk, KrálíkyvíceLeváctví, zkřížená a nevyhraněná lateralita u dětí v MŠ a 1. stupni ZŠ a Možnosti nápravy důsledků ambidextrie či zkřížené laterality
Projekt se týká SO ORP Žamberk a Králíky.
Projekt je realizován v rámci podaktivity 7 Budování znalostních kapacit a sdílení zkušeností.Budování znalostních kapacit a sdílení zkušeností
Dva navazující worskshopy "Leváctví, zkřížená a nevyhraněná lateralita u dětí v MŠ a 1. stupni ZŠ" a "Možnosti nápravy důsledků ambidextrie či zkřížené laterality"
Dne 4. 12. 2025, od 8:00 – 16:30 hod. v MAS Orlicko, z.s., Zemědělská 1004, Žamberk proběhly dva workshopy s názvem "Leváctví, zkřížená a nevyhraněná lateralita u dětí v MŠ a 1. stupni ZŠ" a "Možnosti nápravy důsledků ambidextrie či zkřížené laterality".
- 1. část "Leváctví, zkřížená a nevyhraněná lateralita u dětí v MŠ a 1. stupni ZŠ"
Biologie a fyziologie laterality. Projevy a diagnostika laterality, kdy účastníci byli seznámeni s vývojem dg metod až po zkoušky užívané v dnešní době včetně ilustračních ukázek, orientační zkouška laterality. Dále byli účastníci vedeni k uvědomění si projevů u činností, které na laterální dominanci mohou upozorňovat. Praváctví x leváctví, ambidextrie, zkřížená lateralita a oblasti, které jsou zasaženy. Možné důsledky a problémy leváků či jedinců s nevyhraněnou či zkříženou lateralitou. Jak rozpoznat a porozumět potížím při učení v souvislosti s lateralitou.
- 2. část „Možnosti nápravy důsledků ambidextrie či zkřížené laterality“
Možnosti nápravy důsledků ambidextrie či zkřížené laterality – pomůcky, pracovní listy či činnosti při práci s žáky, aby nedošlo ke školní neúspěšnosti. Překonávání potíží, které způsobuje leváctví, možná souvislost s poruchami učení.
Oba workshopy vedla Mgr. Jana Klementová a PhDr. Petra Novotná, MBA
Více informací na tomto odkaze.
-
04.12.2025Ústí n. Orl., Česká TřebovávíceUkázkové hodiny Ranní úkol – první krok ke spolupráci s rodinou a Den ve třídě „Začít spolu“
Připravujeme pro Vás dvě navazující ukázkové hodiny v rámci podaktivity 7 Budování znalostních kapacit a sdílení zkušeností.
-
02.12.2025SpolečnévíceŘídící výbor pro území Ústí nad Orlicí a Česká Třebová + Žamberk a Králíky
Řídící výbor pro území Ústí nad Orlicí a Česká Třebová + Žamberk a Králíky
Dne 2. prosince 2025 proběhlo poslední jednání Řídícího výboru. Toto jednání bylo speciální tím, že bylo společně pro projekt MAP ORP Ústí nad Orlicí a Česká Třebová i ORP Žamberk a Králíky. Členové ŘV MAP z obou území tak měli možnost vidět proběhlé aktivity z druhého území a samozřejmě měli možnost i diskutovat o různých tématech. Na jednání byly schváleny tyto výstupové dokumenty:
ORP Ústí nad Orlicí a Česká Třebová:
aktualizace dokumentu Řízení procesu MAP, Závěrečná evaluační zpráva projektu MAP, Vyhodnocení akčního plánu na období 1.9.2024 – 31.12.2025, Seznam místních lídrů, Strategický rámec MAP (verze 8.0.), Návrhy aktivit k rozpracování do projektové fiche a Finální dokument MAP IV.
Na jednání byly dále představeny plánované aktivity v projektech MAP V a došlo také k předání informací ohledně budoucnosti aktualizace SR MAP.ORP Žamberk a Králíky:
aktualizace dokumentu Řízení procesu MAP, Závěrečná evaluační zpráva projektu MAP, Vyhodnocení akčního plánu na období 1.9.2024 – 31.12.2025, Seznam místních lídrů, Strategický rámec MAP (verze 8.0.), Návrhy aktivit k rozpracování do projektové fiche, Aktualizované akční plány na školní roky 2025/2026, 2026/2027 a 2027/2028 a také Finální dokument MAP IV.Zápis pro ORP Ústí nad Orlicí a Česká Třebová naleznete ZDE.
Zápis pro ORP Žamberk a Králíky naleznete ZDE.Děkujeme všem členům ŘV MAP za účast.
-
18.11.2025Ústí n. Orl., Česká TřebovávíceJednání pracovní skupiny pro financování (ÚO_ČT)
18. listopadu 2025 proběhlo poslední jednání pracovní skupiny pro financování v rámci projektu MAP OP JAK na území Ústí nad Orlicí a Česká Třebová.
Pracovní skupina se pod vedením odborné manažerky Jany Plotek Patočkové věnovala bodům jednání, které si můžete prostudovat v zápise z jednání (zde).
Na závěr proběhla diskuze.
Děkujeme všem členům pracovní skupiny za jejich ochotu, nadšení i čas. Velmi si vzájemné spolupráce ceníme.
-
13.11.2025Žamberk, KrálíkyvíceJednání Pracovní skupiny pro financování (ŽA_KR)
13. listopadu 2025 proběhlo poslední jednání Pracovní skupiny pro financování v rámci projektu MAP OP JAK na území Žamberecka a Králicka.
Jednání se uskutečnilo v zasedací místnosti MAS ORLICKO, z.s., Zemědělská 1004, 564 01 Žamberk.
Pracovní skupina se pod vedením odborné manažerky Jany Plotek Patočkové věnovala bodům jednání, které si můžete prostudovat v zápise z jednání (zde).
Na závěr proběhla diskuze.
Děkujeme všem členům pracovní skupiny za jejich ochotu, nadšení i čas. Velmi si vzájemné spolupráce ceníme.
-
12.11.2025Ústí n. Orl., Česká TřebovávíceČinnostně – herní výuka s prvky individuální i skupinové práce žáků ve 4. ročníku ZŠ
Projekt se týká SO ORP Ústí nad Orlicí a Česká Třebová.
Projekt je realizován v rámci podaktivity 5 Zvyšování kompetencí pedagogických pracovníků aneb moderní didaktika v matematice.Zvyšování kompetencí pedagogických pracovníků aneb moderní didaktika v matematice
Ukázková hodina Činnostně – herní výuka s prvky individuální i skupinové práce žáků ve 4. ročníku ZŠ
Dne 12. 11. 2025, 8:00 – 10:00 hodin v ZŠ Nádražní, Nádražní 200, Česká Třebová proběhla Ukázková hodina s názvem Činnostně – herní výuka s prvky individuální i skupinové práce žáků ve 4. ročníku ZŠ.
Na programu bylo:
➢ 1. část: ARITMETIKA
- malá násobilka, písemné sčítání a odčítání, logické uvažování, prvky Hejného matematiky
➢ 2. část: GEOMERTIE
- trojúhelníky, kruh a kružnice a další tvary, souřadnice na centimetrové síti a tangramy
➢ Součástí výuky byly hry a aktivity, které běžně používáme v hodinách
➢ Na závěr proběhlo sdílení zkušeností a rozprava s paní učitelkouUkázkovou hodinou nás provedla paní učitelka Mgr. Dana Jüthnerová
Více informací na tomto odkaze.
-
01.11.2025Žamberk, KrálíkyvíceSouhrn k implementační aktivitě 8 Nadané děti
Projekt se týká SO ORP Žamberk a Králíky.
Projekt je realizován v rámci podaktivity 8 Nadané děti.Nadané děti
Souhrn k implementační aktivitě 8 Nadané děti
Jednou z implementačních aktivit MAP Žamberk a Králíky byla aktivita s názvem Nadané děti.
Cílem této aktivity bylo podpořit pedagogické pracovníky zapojených základních škol při práci s nadanými dětmi, vytvořit bezpečný prostor pro sdílení zkušeností mezi pedagogy jak v rámci jedné školy, tak mezi více školami a poskytnout zapojeným pedagogům metodickou podporu ze strany tutorů (psycholog, speciální pedagog).
V rámci této aktivity proběhlo 8 setkání podpůrné skupiny pedagogů zapojených základních škol
(ZŠ Letohrad, Komenského; MŠ a ZŠ Josefa Luxe Nekoř; ZŠ Žamberk, Nádražní 743; ZŠ Erudio Orlicko). Témata těchto schůzek vycházela z podnětů pedagogů i tutorů. První polovina schůzek se zaměřovala na základní terminologii práce s nadanými dětmi či dokumentaci potřebnou pro práci s nadanými děti (IVP, PLPP). Druhá polovina schůzek směřovala k vytvoření návrhu koncepce podpory nadání ve škole a definici pozice „Školní koordinátor podpory nadání“.Jako podporu pro činnost podpůrné skupiny byly v rámci implementační aktivity připraveny vzdělávací aktivity, jejichž cílem bylo rozšířit povědomí a informace o problematice nadaných žáků.
Zrealizováno bylo celkem 5 vzdělávacích aktivit. Jednalo se o exkurzi do ZŠ Didaktis Brno, workshopy na téma Diferencovaná výuka, Specifika smyslového vnímání, Zásobník aktivit a úloh pro výuku nadaných, 3dílný cyklus Práce s nadanými dětmi pod vedením Mgr. Bc. Josefa Roušara.V rámci závěrečné schůzky podpůrné skupiny proběhlo i celkové ohlédnutí za aktivitou, kdy většina zapojených pedagogů kvitovala přínos pravidelného setkání s diskuzí k tématu nadaných dětí a chtějí v komplexnější podpoře nadaných žáků pokračovat i po skončení aktivity.
-
23.10.2025Ústí n. Orl., Česká TřebovávíceRozvoj čtenářství u dětí a žáků: Principy, smysl a praktický přístup
Projekt se týká SO ORP Ústí nad Orlicí a Česká Třebová.
Projekt je realizován v rámci podaktivity 4 Podpora metod pro rozvoj čtenářských gramotností.Podpora metod pro rozvoj čtenářských gramotností
Rozvoj čtenářství u dětí a žáků: Principy, smysl a praktický přístup
Dne 23. 10. 2025, 14:00 – 17:00 hod. v Pedagogicko-psychologické poradně a SPC Ústí nad Orlicí, Královéhradecká 513 proběhlo veřejné setkání Rozvoj čtenářství u dětí a žáků: Principy, smysl a praktický přístup.
Na programu bylo:
➢ Úvodní informace
➢ Hlavní pilíře rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti ve škole
➢ Praktické nástroje, jak dětem pomoct stát se čtenáři
➢ Význam knihoven a třídních knihovniček
➢ Nápady, jak knihovničky zařizovat
➢ Praktické ukázky, jak vést čtenářské lekceSetkáním Vás provedla lektorka Kateřina Šafránková a paní učitelky z MŠ a ZŠ
-
21.10.2025Ústí n. Orl., Česká TřebovávíceJednání odborných pracovních skupin (ÚO_ČT)
21. října 2025 proběhlo poslední jednání pracovních skupin v rámci projektu MAP OP JAK na území
Ústí nad Orlicí a Česká Třebová.Odborné pracovní skupiny se pod vedením odborné manažerky Jany Plotek Patočkové věnovaly bodům jednání, které si můžete prostudovat v jednotlivých zápisech z jednání (MDF ZDE) (RP ZDE).
Děkujeme všem členům pracovních skupin za jejich ochotu, nadšení i čas. Velmi si vzájemné spolupráce ceníme.
Co se událo
Co se událo - jak se dařilo - co vzniklo
-
Zemědělská, č. p. 1004
564 01 Žamberk
-
Ing. Ivana Vanická
-
napište nám dotaz
.jpg)