Místní akční plán vzdělávání pro území ve správním obvodu obcí s rozšířenou působností Ústí nad Orlicí a Česká Třebová; Žamberk a Králíky.

Co se událo

Co se událo - jak se dařilo - co vzniklo

  • Leváctví, zkřížená a nevyhraněná lateralita u dětí v MŠ a 1. stupni ZŠ a Možnosti nápravy důsledků ambidextrie či zkřížené laterality
    04.12.2025
    Žamberk, Králíky

    Leváctví, zkřížená a nevyhraněná lateralita u dětí v MŠ a 1. stupni ZŠ a Možnosti nápravy důsledků ambidextrie či zkřížené laterality

    Projekt se týká SO ORP Žamberk a Králíky.
    Projekt je realizován v rámci podaktivity 7 Budování znalostních kapacit a sdílení zkušeností.

    Budování znalostních kapacit a sdílení zkušeností

    Dva navazující worskshopy "Leváctví, zkřížená a nevyhraněná lateralita u dětí v MŠ a 1. stupni ZŠ" a "Možnosti nápravy důsledků ambidextrie či zkřížené laterality"

    Dne 4. 12. 2025, od 8:00 – 16:30 hod. v MAS Orlicko, z.s., Zemědělská 1004, Žamberk proběhly dva workshopy s názvem "Leváctví, zkřížená a nevyhraněná lateralita u dětí v MŠ a 1. stupni ZŠ" a "Možnosti nápravy důsledků ambidextrie či zkřížené laterality".

    • 1. část "Leváctví, zkřížená a nevyhraněná lateralita u dětí v MŠ a 1. stupni ZŠ"

    Biologie a fyziologie laterality. Projevy a diagnostika laterality, kdy účastníci byli seznámeni s vývojem dg metod až po zkoušky užívané v dnešní době včetně ilustračních ukázek, orientační zkouška laterality. Dále byli účastníci vedeni k uvědomění si projevů u činností, které na laterální dominanci mohou upozorňovat. Praváctví x leváctví, ambidextrie, zkřížená lateralita a oblasti, které jsou zasaženy. Možné důsledky a problémy leváků či jedinců s nevyhraněnou či zkříženou lateralitou. Jak rozpoznat a porozumět potížím při učení v souvislosti s lateralitou.

    • 2. část „Možnosti nápravy důsledků ambidextrie či zkřížené laterality“

    Možnosti nápravy důsledků ambidextrie či zkřížené laterality – pomůcky, pracovní listy či činnosti při práci s žáky, aby nedošlo ke školní neúspěšnosti. Překonávání potíží, které způsobuje leváctví, možná souvislost s poruchami učení.

    Oba workshopy vedla Mgr. Jana Klementová a PhDr. Petra Novotná, MBA

    Více informací na tomto odkaze.

    více
  • Ukázkové hodiny Ranní úkol – první krok ke spolupráci s rodinou a Den ve třídě „Začít spolu“

    Ukázkové hodiny Ranní úkol – první krok ke spolupráci s rodinou a Den ve třídě „Začít spolu“

    Připravujeme pro Vás dvě navazující ukázkové hodiny v rámci podaktivity 7 Budování znalostních kapacit a sdílení zkušeností.

    více
  • Jednání pracovní skupiny pro financování (ÚO_ČT)

    Jednání pracovní skupiny pro financování (ÚO_ČT)

    18. listopadu 2025 proběhlo poslední jednání pracovní skupiny pro financování v rámci projektu MAP OP JAK na území Ústí nad Orlicí a Česká Třebová.

    Pracovní skupina se pod vedením odborné manažerky Jany Plotek Patočkové věnovala bodům jednání, které si můžete prostudovat v zápise z jednání (zde).

    Na závěr proběhla diskuze.

    Děkujeme všem členům pracovní skupiny za jejich ochotu, nadšení i čas. Velmi si vzájemné spolupráce ceníme.

    více
  • Jednání Pracovní skupiny pro financování (ŽA_KR)
    13.11.2025
    Žamberk, Králíky

    Jednání Pracovní skupiny pro financování (ŽA_KR)

    13. listopadu 2025 proběhlo poslední jednání Pracovní skupiny pro financování v rámci projektu MAP OP JAK na území Žamberecka a Králicka.

    Jednání se uskutečnilo v  zasedací místnosti MAS ORLICKO, z.s., Zemědělská 1004, 564 01 Žamberk.

    Pracovní skupina se pod vedením odborné manažerky Jany Plotek Patočkové věnovala bodům jednání, které si můžete prostudovat v zápise z jednání (zde).

    Na závěr proběhla diskuze.

    Děkujeme všem členům pracovní skupiny za jejich ochotu, nadšení i čas. Velmi si vzájemné spolupráce ceníme.

    více
  • Činnostně – herní výuka s prvky individuální i skupinové práce žáků ve 4. ročníku ZŠ

    Činnostně – herní výuka s prvky individuální i skupinové práce žáků ve 4. ročníku ZŠ

    Projekt se týká SO ORP Ústí nad Orlicí a Česká Třebová.
    Projekt je realizován v rámci podaktivity 5 Zvyšování kompetencí pedagogických pracovníků aneb moderní didaktika v matematice.

    Zvyšování kompetencí pedagogických pracovníků aneb moderní didaktika v matematice

    Ukázková hodina Činnostně – herní výuka s prvky individuální i skupinové práce žáků ve 4. ročníku ZŠ

    Dne 12. 11. 2025, 8:00 – 10:00 hodin v ZŠ Nádražní, Nádražní 200, Česká Třebová proběhla Ukázková hodina s názvem Činnostně – herní výuka s prvky individuální i skupinové práce žáků ve 4. ročníku ZŠ.

    Na programu bylo:
    ➢ 1. část: ARITMETIKA
    - malá násobilka, písemné sčítání a odčítání, logické uvažování, prvky Hejného matematiky
    ➢ 2. část: GEOMERTIE
    - trojúhelníky, kruh a kružnice a další tvary, souřadnice na centimetrové síti a tangramy
    ➢ Součástí výuky byly hry a aktivity, které běžně používáme v hodinách
    ➢ Na závěr proběhlo sdílení zkušeností a rozprava s paní učitelkou

    Ukázkovou hodinou nás provedla paní učitelka Mgr. Dana Jüthnerová

    Více informací na tomto odkaze.

    více
  • Souhrn k implementační aktivitě 8 Nadané děti
    01.11.2025
    Žamberk, Králíky

    Souhrn k implementační aktivitě 8 Nadané děti

    Projekt se týká SO ORP Žamberk a Králíky.
    Projekt je realizován v rámci podaktivity 8 Nadané děti.

    Nadané děti

    Souhrn k implementační aktivitě 8 Nadané děti

    Jednou z implementačních aktivit MAP Žamberk a Králíky byla aktivita s názvem Nadané děti.

    Cílem této aktivity bylo podpořit pedagogické pracovníky zapojených základních škol při práci s nadanými dětmi, vytvořit bezpečný prostor pro sdílení zkušeností mezi pedagogy jak v rámci jedné školy, tak mezi více školami a poskytnout zapojeným pedagogům metodickou podporu ze strany tutorů (psycholog, speciální pedagog).

    V rámci této aktivity proběhlo 8 setkání podpůrné skupiny pedagogů zapojených základních škol
    (ZŠ Letohrad, Komenského; MŠ a ZŠ Josefa Luxe Nekoř; ZŠ Žamberk, Nádražní 743; ZŠ Erudio Orlicko). Témata těchto schůzek vycházela z podnětů pedagogů i tutorů. První polovina schůzek se zaměřovala        na základní terminologii práce s nadanými dětmi či dokumentaci potřebnou pro práci s nadanými děti        (IVP, PLPP). Druhá polovina schůzek směřovala k vytvoření návrhu koncepce podpory nadání ve škole        a definici pozice „Školní koordinátor podpory nadání“.

    Jako podporu pro činnost podpůrné skupiny byly v rámci implementační aktivity připraveny vzdělávací aktivity, jejichž cílem bylo rozšířit povědomí a informace o problematice nadaných žáků.
    Zrealizováno bylo celkem 5 vzdělávacích aktivit. Jednalo se o exkurzi do ZŠ Didaktis Brno, workshopy          na téma Diferencovaná výuka, Specifika smyslového vnímání, Zásobník aktivit a úloh pro výuku nadaných, 3dílný cyklus Práce s nadanými dětmi pod vedením Mgr. Bc. Josefa Roušara.

    V rámci závěrečné schůzky podpůrné skupiny proběhlo i celkové ohlédnutí za aktivitou, kdy většina zapojených pedagogů kvitovala přínos pravidelného setkání s diskuzí k tématu nadaných dětí a chtějí          v komplexnější podpoře nadaných žáků pokračovat i po skončení aktivity.

    Více informací na tomto odkaze.

    více
  • Rozvoj čtenářství u dětí a žáků: Principy, smysl a praktický přístup

    Rozvoj čtenářství u dětí a žáků: Principy, smysl a praktický přístup

    Projekt se týká SO ORP Ústí nad Orlicí a Česká Třebová.
    Projekt je realizován v rámci podaktivity 4 Podpora metod pro rozvoj čtenářských gramotností.

    Podpora metod pro rozvoj čtenářských gramotností

    Rozvoj čtenářství u dětí a žáků: Principy, smysl                        a praktický přístup

    Dne 23. 10. 2025, 14:00 – 17:00 hod. v Pedagogicko-psychologické poradně a SPC Ústí nad Orlicí, Královéhradecká 513 proběhlo veřejné setkání Rozvoj čtenářství u dětí a žáků: Principy, smysl                  a praktický přístup.

    Na programu bylo:
    ➢ Úvodní informace
    ➢ Hlavní pilíře rozvoje čtenářství a čtenářské gramotnosti ve škole
    ➢ Praktické nástroje, jak dětem pomoct stát se čtenáři
    ➢ Význam knihoven a třídních knihovniček
    ➢ Nápady, jak knihovničky zařizovat
    ➢ Praktické ukázky, jak vést čtenářské lekce

    Setkáním Vás provedla lektorka Kateřina Šafránková a paní učitelky z MŠ a ZŠ

    Více informací na tomto odkaze.

    více
  • Jednání odborných pracovních skupin (ÚO_ČT)

    Jednání odborných pracovních skupin (ÚO_ČT)

    21. října 2025 proběhlo poslední jednání pracovních skupin v rámci projektu MAP OP JAK na území
    Ústí nad Orlicí a Česká Třebová.

    Odborné pracovní skupiny se pod vedením odborné manažerky Jany Plotek Patočkové věnovaly bodům jednání, které si můžete prostudovat v jednotlivých zápisech z jednání (MDF ZDE) (RP ZDE).

    Děkujeme všem členům pracovních skupin za jejich ochotu, nadšení i čas. Velmi si vzájemné spolupráce ceníme.

    více
  • Smyslohraní - předávání zkušeností a sdílení dobré praxe
    16.10.2025
    Žamberk, Králíky

    Smyslohraní - předávání zkušeností a sdílení dobré praxe

    Projekt se týká SO ORP Žamberk a Králíky.
    Projekt je realizován v rámci podaktivity 7 Budování znalostních kapacit a sdílení zkušeností.

    Budování znalostních kapacit a sdílení zkušeností

    Smyslohraní - předávání zkušeností a sdílení dobré praxe

    Dne 16. 10. 2025, 13:00 – 15:30 hodin v Mateřské škole Čtyřlístek Žamberk, třída Berušek proběhla akce na sdílení zkušeností myslohraní - předávání zkušeností a sdílení dobré praxe.

    ​Jednalo se o setkání plné nápadů, jak rozvíjet děti prostřednictvím smyslového hraní.
    Společně jsme si ukázaly, jak lze jednoduchými pomůckami a aktivitami podpořit dětskou zvídavost, fantazii a spolupráci. Program byl zaměřen na praktické ukázky a sdílení zkušeností z každodenní praxe v mateřské škole.
    Setkání vedly: Bc. Iva Pražáková a Kateřina Peterková DiS.

    Více informací na tomto odkaze.

    více
  • Jednání odborných pracovních skupin (ŽA_KR)
    09.10.2025
    Žamberk, Králíky

    Jednání odborných pracovních skupin (ŽA_KR)

    9. října 2025 proběhlo poslední jednání pracovních skupin v rámci projektu MAP OP JAK na území Žamberecka a Králicka.

    Jednání se uskutečnilo v zasedací místnosti MAS ORLICKO, z.s., Zemědělská 1004, 564 01 Žamberk.

    Odborné pracovní skupiny se pod vedením odborné manažerky Jany Plotek Patočkové věnovaly bodům jednání, které si můžete prostudovat v jednotlivých zápisech z jednání (MDF ZDE) (RP ZDE).

    Děkujeme všem členům pracovních skupin za jejich ochotu, nadšení i čas. Velmi si vzájemné spolupráce ceníme.

    více
  • Tematické dílny: žáci si odnášejí zkušenosti, dovednosti i radost z tvoření

    Tematické dílny: žáci si odnášejí zkušenosti, dovednosti i radost z tvoření

    Projekt se týká SO ORP Ústí nad Orlicí a Česká Třebová.
    Projekt je realizován v rámci podaktivity 6 Tematické dílny.

    Tematické dílny

    Tematické dílny: žáci si odnášejí zkušenosti, dovednosti i radost z tvoření

    Během školního roku 2024/2025 proběhla na pěti zapojených základních školách (ZŠ a MŠ Libchava,           ZŠ a MŠ Orlické Podhůří, ZŠ a MŠ Sopotnice, ZŠ Bratří Čapků Ústí nad Orlicí, ZŠ Nádražní Česká Třebová) série tematických dílen zaměřených na rozvoj praktických a manuálních dovedností.
    Každá škola uspořádala deset dílen vedených odborníky z praxe – dohromady tak žáci absolvovali 50 dílen, které jim nabídly příležitost poznat nové materiály, techniky i pracovní postupy. Jednalo se například            o dílny zaměřené na výrobky ze dřeva, pečení chleba, výrobu ručního papíru, keramiku, animaci, robotiku, včelařství, knihařství, rukodělné práce, floristiku, drátkování, přípravu zdravých svačinek a netradičních jídel a mnohé další.

    Děti si vyzkoušely řadu činností z oblasti polytechnické výchovy, učily se spolupracovat a objevovaly propojení mezi teorií a skutečnou praxí. Na dílnách panovala tvořivá a nadšená atmosféra – žáci pracovali     s chutí, často ve skupinách, a navzájem si pomáhali. Ohlasy byly velmi pozitivní: děti ocenily možnost „dělat něco vlastníma rukama“ a zažít úspěch z hotového výrobku, učitelé zase pozorovali zvýšenou motivaci         a větší zájem o technické obory.

    Součástí projektu byly i workshopy a exkurze, díky nimž mohli žáci nahlédnout do prostředí firem                 a středních škol a vyzkoušet si další praktické činnosti. Celkem se uskutečnilo 20 takových akcí,             které zároveň posílily spolupráci mezi školami a místními partnery. Žáci měli možnost navštívit                Střední školu zemědělskou a veterinární Lanškroun, Střední školu technickou a dopravní Gustava Habrmana Česká Třebová, Střední školu zahradnickou a technickou Litomyšl, Středí školu uměleckoprůmyslovou Ústí nad Orlicí, Depo Českých drah v České Třebové, Pravěkou osadu Křivolík             či Hřebčín Karlen v Dlouhé Třebové.

    Realizace této aktivity potvrdila, že polytechnické vzdělávání má na základních školách své pevné místo. Projekt přinesl dětem nejen nové dovednosti a znalosti, ale i radost z objevování, tvoření a společné práce. A právě to je jeho největší přínos.

    Více informací na tomto odkaze.

    více
  • Novinky v OŠD a prostředí MŠ: metodická inspirace
    25.09.2025
    Žamberk, Králíky

    Novinky v OŠD a prostředí MŠ: metodická inspirace

    Projekt se týká SO ORP Žamberk a Králíky.
    Projekt je realizován v rámci podaktivity 7 Budování znalostních kapacit a sdílení zkušeností.

    Budování znalostních kapacit a sdílení zkušeností

    Novinky v OŠD a prostředí MŠ: metodická inspirace

    Dne 25. 09. 2025, 13:30 – 17:00 hodin v MAS ORLICKO, z.s., Zemědělská 1004, Žamberk proběhl workshop Novinky v OŠD a prostředí MŠ: metodická inspirace.

    Na programu bylo:

    • konzultace novinek k OŠD
    • realizace spolupráce ŠPZ a MŠ
    • nastavení metodické podpory
    • požadavky na prostředí MŠ

    Setkání vedla: PhDr. Petra Novotná, MBA

    Více informací na tomto odkaze.

    více